Coolt!

Idag fryser jag och det gäller att hålla sig i solen. Vinden är som i Skåne och det kändes nästan hysteriskt kallt när jag stod i kön till luckan där jag skulle hämta ut min biljett till rundturen på Santiago Bernabéu Stadium. För att inte tala om att ta sig upp högst upp i Torre B där turen började. Fritt blås. Hujedamig!

Men jag måste säga att det var värt att frysa lite för att få se stadion från insidan. Jag har aldrig varit på en sådan stor arena innan. Den är gigantisk och högst upp fick jag känslan att stolarna störtade rakt ner. Anläggningen sväljer 85.454 åskådare. Den har några år på nacken också. Invigningen var den 14 december 1947. Det blir att hålla 70-årskalas nästa år.

Rundturen var självguidad och kan ta en hel dag för den som är en inbiten fotbollstok. Vi började längst upp och dit var det rulltrappor. Ner fick vi gå för egna maskiner och för 19 Euro fick vi se ALLT! Provsitta läkarstolarna, provsitta VIP-platserna och även prova komforten på avbytarbänken.

Omklädningsrum, duschar, pissoarer och spelargång fick vi se både för hemmalag och besökande. I Reals eget omklädningsrum var varje skåp dekorerat med respektive spelares bild och kaklet i duscharna var blått och väldigt snyggt. Enklare var det för bortalaget och jag skänkte en tanke till MFF och deras ”tvättmästare” Kenneth som jag spelat golf med vid ett par tillfällen. Pressrummet besöktes också – det var ganska stort med gott om plats för media. De som ville fick gå fram till podiet och provsitta där också.

Vidare var det fotografering vid ett par tillfällen – dels med en buckla och dels i ett fotomontage med favoritspelaren och så var det självklart rundvandring bland alla guldbollar, guldskor och bucklor i femtioelva modeller. Film visades också och på ett ställe skymtade firandet efter en seger – det sker på ett ställe som jag passerat på mina morgonrundor de två senaste morgnarna – Fuente de la Cibeles. Helt svart av folk som ville hylla laget.

Det där med bucklor. Jag har absolut för mig att jag fått mig berättat att ett lag åkte i kortege genom sin stad efter en seger och den stackars spelaren som stod längst fram i den öppna bussen med bucklan i händerna TAPPADE den, bussen körde över ”plåten” och det fick bli en kopia till skåpet istället. Jag minns inte vilket lag det var och om det var en ligaseger eller Champions League – men oavsett vad så måste det ha varit en fasansfull upplevelse.

Kommentera

