Perdido en pequeña cabaña del Rey

Det är tämligen enkelt att gå vilse i den här stan. Det är ett myller av gator så smala att namnen inte står utmärkta på kartan. Tokyo var enklare att hitta i än Madrid och då ska man veta att mitt lokalsinne är över genomsnittet plus att jag räknar mig bland de nördiga i kartvärlden. Jag älskar kartor och jag kan studera Google Maps som nattlektyr.

Ett annat ställe där man troligen tämligen lätt går vilse är i det kungliga palatset. Vilse i kungens lilla stuga står det i rubriken, men bygget är STORT!! Och pampigt och hur coolt som helst. Kön ringlade lååång för dem som ville gå innanför staketet idag. Köer är inget för mig och jag var nöjd bara av att ha sett tre sidor av denna enorma byggnad.

135.000 kvadratmeter är Palacio Real till ytan och därmed näsan dubbelt stå stort som Buckingham Palace och Versailles. Antalet rum räknas till 3.418.

Vad jag kan utläsa i den spanska texten jag läser så bor inte kungen här. Men var han har sitt vardagsrum framgår inte. Å andra sidan har jag inte för avsikt att hälsa på.

Kommentera

