Ankommen!

Nu är jag ankommen till hotellet i Madrid och jag behöver inte frysa. Det var 17 grader på flygplatsen och jag behövde minsann inte handskar när jag gick till El Corte Inglés alldeles innan stängningsdags och köpte lite sallad och sushi.

Det var väldigt öde på tunnelbanan in från flygplatsen – det tar en knapp timma från ankomsthall till hotellets entré – men på stan är det mycket folk. Jag bor några meter från Puerta del Sol – absoluta centrum – och där var ett myller.

Kuriosa om Puerta del Sol: Torget är Spaniens svar på Skansen i Stockholm vid 12-slaget varje nyårsafton. Då samlas folket här och firar in det nya året med tolv vindruvor. En för varje ringning vid 12-slaget. Jag har testat det en nyårsafton i Limhamn. Det är rätt svårt att tugga i sig tolv druvor, en åt gången, på tolv klockringningar.

Nyår från Puerta del Sol har sänds i nationell TV sedan 1962.

Återkommer i morgon och hoppas då kunna uppvisa fina bilder. Nu är det tvätt av ansikte och sedan besök av John Blund.

Kommentera

